Jak dobrze znasz ludzi, którzy odwiedzają Twoją witrynę? Czy wiesz, jak cię znajdują i w jaki sposób do ciebie trafiają ? Być może już mierzysz ruch w sieci, sprawdzając, ilu użytkowników odwiedza twoją stronę każdego dnia. Dzięki Google Analytics możesz dokładnie sprawdzić w jaki sposób pojawiają się użytkownicy na twojej stronie.
By wyciągnąć poprawne wnioski dotyczące źródła ruchu trzeba je dokładnie zrozumieć. W tym wpisie postaram się opisać kanały ruchu jakie możesz znaleźć w Google Analytics i szerzej opisać każdy z nich. Dowiesz się czy użytkownicy trafiający do Ciebie z Facebooka zostaną przypisani do kanału Social czy może do Direct. Zapraszam do lektury.
Kanały ruchu są jednym z najważniejszych raportów dostępnych w Google Analytics. Inwestujące w działania marketingowe, chcesz wiedzieć, które są najbardziej opłacalne.
To dopiero jednak początek, gdy już mamy podstawową wiedzę na temat kanałów, przeanalizujmy szczegółowo ruch bezpośredni i organiczny.
Jest to ruch definiowany jako odwiedziny bez strony odsyłającej. Ruch z witryn nie pochodzący z wyszukiwarek, blogów mediów społecznościowych itp. Zakładamy, że jest to ruch użytkowników, którzy wpisują adres witryny bezpośrednio do przeglądarki lub mają ją zapisaną jako ulubioną stronę i otwierają ją klikając na zakładkę w przeglądarce, trafiają z aplikacji mobilnych czy komunikatorów, a nawet nieotagowanych kampanii mailingowych.
Właśnie do tego typu ruchy przypisalibyśmy tych odwiedzających, ale czy na pewno możemy spojrzeć na te dane jako wiążące? To zależy! Już odpowiadam na to pytanie i prezentuję rozwiązania jakie powinniście wdrożyć by poprawnie analizować ruch i podejmować dobre decyzje co do promocji strony.
Przyjrzyjmy się zatem kim są osoby, które w ten sposób odwiedzają nasza stronę.
Musisz zdawać sobie jednak sprawę, że użytkownicy którzy trafiają do tego kanału ruchu nie znaleźli się przypadkowo u Ciebie. Jest to efekt wcześniejszych działań marketingowych wokół marki .
Tu niestety czeka nas kolejna niemiła niespodzianka – ruch w kanale direct jest zaniżony! Dzieje się tak dlatego, że inżynierowie i analitycy Google twierdzą, że bezpośrednia wizyta była poprzedzona zawsze jakąś wizytą z kampanii. Ma to sens, gdy Twoja marka nie jest rozpoznawalna, jeśli jednak jest ta metodologia traci sens. Wracając jednak do tematu – informacja o kanale wejścia na stronę ma aż 6-cio miesięczny okres ważności. Jeśli taki użytkownik wejdzie na naszą stronę wpisując adres bezpośrednio w przeglądarce jego wizyta zostanie przypisana do ostatniego niebezpośredniego źródła odwiedzin – np. kampanii, wejściu z wyników organicznych czy witryny odsyłającej lub kampanii mailingowej. Po zarejestrowaniu takiej wizyty okres 6-ciu miesięcy rozpoczyna się na nowo!
Liczb wizyt przypisywana do kanału Direct jest tym samym zaniżana na korzyść pozostałych kanałów ruchu.
Wierzę, że dzięki temu wpisowi już lepiej rozumiesz ten kanał ruchu i jesteś w stanie odfiltrować użytkowników którzy go zakłócają. Dzięki temu lepiej zrozumiesz zachowanie użytkowników swojej witryny podejmiesz właściwe decyzje co do planowanych działań marketingowych.
To główny kanał, o który walczą firmy. To ruch głównie z wyszukiwarek takich jak Google, Bing, Yahoo. Nie obejmujący płatnych reklam w tych wyszukiwarkach. To ruch, którego paliwem jest SEO. Im lepszy ranking wartościowych słów kluczowych tym większy ruch z tego kanału. Witryna, do której regularnie dodawana jest treść zoptymalizowana pod kątem wyszukiwania, będzie uzyskiwała lepsze wyniki – większy ruch w wynikach wyszukiwania.
Źródła:
[1] https://moz.com/blog/guide-to-direct-traffic-google-analytics
[2] https://www.optimizesmart.com/understanding-channels-in-google-analytics/#a2
[3] https://www.smartbugmedia.com/blog/what-is-the-difference-between-direct-and-organic-search-traffic-sources
[4] https://pinkchart.pl/dlaczego-google-analytics-mowi-prawdy-o-zrodlach-odwiedzin-naprawic/
[5] https://www.adequate.pl/interact/czym-sa-wejscia-odwiedziny-bezposrednie