Kategorie


Tagi


/ 0

Analityka

10 darmowych narzędzi Google dla marketerów

9th Gru '16

# Google Search Console

To niezbędne narzędzie dostępne wcześniej jako Google Webmaster Tools. Można powiedzieć, że to najważniejsze miejsce, w którym znajdziemy informacje dotyczące kondycji naszej strony. Po połączeniu Google Search Console z Google Analytics mamy w nim wszystkie informacje na wyciągnięcie ręki.

Korzystając z Google Search Console możemy szybko zidentyfikować i rozwiązać problemy związane z indeksowaniem czy optymalizacją strony. Możemy również znaleźć tam informacje o karach ręcznych, niedziałających linkach, indeksacji strony, ustrukturyzowaniu danych czy zawartości pliku robots.txt.

Widoczne są tam również frazy które były wyszukiwane ich średnia pozycja w wynikach organicznych i liczba kliknięć. Jeżeli widzimy, że ruch na naszej stronie spadł znacząco zdecydowanie jest to pierwsze miejsce, które powinniśmy odwiedzić.

Zdecydowanie warto zaprzyjaźnić się z tym narzędziem.

# Google Analytics

Tego narzędzia nikomu szerzej zapewne nie trzeba przedstawiać. Jest jednym z najbardziej rozpowszechnionych i najbardziej zaawansowanych narzędzi analitycznych na świecie (zainstalowane aktualnie na ok 10 milionach stron.)

Pewnie chcesz wiedzieć jak użytkownicy zachowują się na Twojej stronie? To właśnie tutaj dowiesz się skąd przyszedł użytkownik, na jak długo i co go zainteresowało. Możesz zobaczyć czy przykułeś uwagę swoimi produktami / usługami. Sprawdź współczynnik odrzuceń jeśli jest wysoki coś jest nie tak.

Czy wyznaczyłeś cele jakie ma realizować twoja strona / sklep internetowy? Jeśli nie to masz do odrobienia ważną lekcję i najlepiej zabierz się za nią jak najszybciej.

Dzięki celom, będziesz mogło odpowiedzieć sobie na pytanie czy prowadzone działania marketingowe przynoszą określone rezultaty. Chyba, że celem jest zwiększenie ruchu no to… nawet nie potrzebujesz znajomości tego narzędzia by to stwierdzić.

Wszystkie dane i statystyki musisz bardzo uważnie przeglądać i zwrócić uwagę jaki procent ruchu na naszej stronie to ruch spamowy, bo może się okazać, że aż 50% ruchu jest generowanego przez booty, a Ty się cieszysz, że ruch wzrósł Ci i 100% w porównaniu rok do roku.

Czego jeszcze możesz się dowiedzieć z Google Analytics, jest tego całkiem sporo ale ja Ci powiem, na co ja zwracam największą uwagę:

  • demografia
  • lokalizacja
  • zainteresowania
  • zaangażowanie
  • źródło odwiedzin
  • przeglądarka
  • urządzenia
  • przepływa zachowań
  • zdarzenia, które są dla mnie interesujące i które podpina pod odpowiednie elementy na stronie (kod JavaScript jest niezbędny do umieszczenia na stronie). Jest wiele narzędzi, dzięki którym również można analizować zachowanie, jednym z ostatnich, który mogę polecić i o którym napiszę niedługo jest Smartlook.

# Google Trends

Uwielbiam to narzędzie, jest jednym z pierwszych, które uruchamiam na początku dnia by przekonać się co w wyszukiwarce piszczy, co jest Trendy.
Doskonały sposób, by wdrożyć Real-Time Marketing. Wymaga czujności, refleksu i zaangażowania.

Musimy pamiętać, że sposób wyszukiwania, produkty i usługi ewoluują. W Google Trends, możemy znaleźć inspiracje, które pozwolą nam stworzyć wyjątkową kampanie reklamową.
Możemy dokładnie zobaczyć i porównać frazy, śledzić ich popularność w czasie i regionach kraju i właśnie tam skierować naszą kampanię AdWords.

Dzięki temu narzędziu możemy podejrzeć również listę haseł powiązanych, więc jest co analizować i z czego czerpać inspiracje.
Największym plusem tego narzędzia jest to, że nie trzeba go wcale znać, by z niego korzystać, jest na tyle intuicyjne, że można się z nim błyskawicznie zaprzyjaźnić.

# Google Adwords Keyword Planner

Oczywiście jest wiele narzędzi do wyszukiwania fraz, jednak Planer jest bezpłatny i bardzo prosty w obsłudze. Jeśli jesteśmy przy frazach, które dobrze będą charakteryzowały twoją działalność to nie mogę nie wspomnieć o Planerze Słów Kluczowych, który bazuje na statystykach wyszukiwania Google.

Korzystając z Google Trends szukaliśmy inspiracji, teraz możemy zweryfikować prognozę wyszukiwań, konkurencję i stawkę za reklamę. Sprawdzić ceny i popularność w konkretnych regionach, miastach czy nawet dzielnicach miast, na konkretnych urządzeniach desktop/mobile.

Tu również znajdziemy statystyki historyczne i prognozy dotyczące słów kluczowych. Jak korzystać? Eksperymentować, eksperymentować i eksperymentować im więcej czasu
poświęcisz na zabawę tym narzędziem tym lepiej zrozumiesz jaki drzemie w nim potencjał. Możemy dzięki niemu zidentyfikować słowa kluczowe do wykorzystać przy tworzeniu contentu na bloga.

# PageSpeed Insights

Doskonale wiemy, że prędkość ładowania strony jest jednym z czynników, które wpływają na ranking stron w wynikach organicznych. Firma Google ogłosiła to już w 2010 roku.
Narzędzie to zostało stworzone do mierzenia wydajności stron internetowych zarówno pod kątem urządzeń mobilnych jaki i komputerów stacjonarnych (desktop). Maksymalnie możemy otrzymać 100 punktów, im lepszy wynik, tym lepiej.

By skorzystać z narzędzia nie trzeba być ekspertem wystarczy użyć narzędzia PageSpeed Insight wpisując adres strony, którą chcemy sprawdzić. W wyniku otrzymamy sugestię co należy poprawić i co warto poprawić.

Mamy punkt zahaczenia, co zrobić by nasza strona ładowała się szybciej. Jest jeszcze kilka innych narzędzi do sprawdzania szybkości stron jak Pingdom Website Speed Test czy WebPageTest. Warto posprawdzać stronę korzystając właśnie z nich.

# Google My Business

Całkowicie darmowa wizytówka i reklama w Google i Google Maps? Jeśli Twój biznes działa lokalnie to nie możesz nie skorzystać z Google Moja Firma. Jest to bardzo ważne narzędzie jeśli chodzi o widoczność twojej firmy w wyszukiwarce. Jeśli prowadzisz salon fryzjerski, kosmetyczny, jesteś hydraulikiem czy prowadzisz warsztat samochodowy. Nie możesz nie mieć tej wizytówki od Google. Dzięki niej możesz zdobywać nowych klientów.

Dzięki Google Moja Firma możesz prezentować lokalizację swojego biznesu, godziny pracy, numer telefonu czy stronę www w wyszukiwarce Google i Google Maps. Zbieraj opinie od swoich klientów, stań się wiarygodnym partnerem w biznesie.

# Google Alerts

Czy ktoś słyszał o Alertach Google? Bardzo fajne narzędzie do monitoringu wzmianek o firmie, pojawiających się dosłownie w całym internecie. Czy jest to Facebook, Allegro, Olx, czy fora internetowe, blogi czy prasa. Jeśli Google zindeksuje coś co nas interesuje dostaniemy tym raz dziennie maila. Jak szukałem auta dla żony ustawiłem sobie alert na frazę “Promocja Fiat 500“. Jeśli pojawiła się nowa promocja na Fiata 500 na Allegro czy na stronie dealera otrzymałem alert o tej promocji i w ten właśnie sposób kupiłem auto oszczędzając 20% jego wartości.

Dzięki Alertom Google możemy również monitorować konkurencję, tak są lepsze narzędzia działające w realtime jak np. Brand24, Sentione. Tak czy inaczej warto skonfigurować sobie to narzędzi i sprawdzić jak sobie poradzi w waszej branży.

# Arkusze Google

Praca grupowa przy tworzeniu oferty działająca w chmurze? Arkusze Google są świetnym rozwiązaniem do pracy w zespole czy do pracy z klientem. Na bieżąco aktualizowane informacje, pozwalają bardzo efektywnie pracować dzięki temu rozwiązaniu. Dzięki temu, że są w chmurze mamy dostęp do nich z każdego miejsca co jest niewątpliwym plusem tego rozwiązania.

Jakiego typu arkusze są dostępne:

  • Google Docs dla dokumentów Word’a
  • Google Sheets arkusze Excel’a
  • Google Slides odpowiednik PowerPoint’a
  • Google Forms do tworzenia ankiet i zbierania z nich danych

Możesz użytkownikom dać różne prawa dostępu do arkuszy, do przeglądania, edytowania. Dzięki wtyczce do Google Chrome, można zintegrować arkusz kalkulacyjny z Google Analytics i obrabiać dane w arkuszu kalkulacyjnym.

# Kreator adresów URL

Czym jest ten kreator? To doskonałe narzędzie do mierzenia skuteczności prowadzonych działań online. Dzięki niemu możemy segmentować ruch w Google Analytics oznaczając adres URL zmiennymi prowadzonej kampanii. Dzięki tej segmentacji jesteśmy w stanie ocenić najskuteczniejsze źródła najbardziej wartościowego ruchu.

Jest to niezbędne narzędzie pomagając nam uporządkować dane w Google Analytics i ułatwiające nam ich analizę.

W ten sposób zbudowane adres URL możemy zaszyć w mailach, wykorzystać na Facebooku, Twitterze, Google+ czy podpiąć pod baner na witrynach, na których prowadzimy działania promocyjne.

# Google Tag Manager

Świetne narzędzie stworzone do umieszczania skryptów/kodów, które pomagają śledzić i mierzyć akcje marketingowe dotyczące naszej strony. Jego największą zaletą jest to, że dodanie lub modyfikacja skryptu nie wymaga interwencji programisty, gdy już umieścimy kod GTM na naszej stronie internetowej.

Od teraz to osoba odpowiedzialna za marketing może samodzielnie od ręki modyfikować czy dodawać skrypty np. Google Analytics, AdWords, remarketing, pixel FB.

Certyfikowany specjalista Google Analytics i AdWords.