Jak rozumieć i analizować kanały ruchu w Google Analytics

22 maja 2019/0/3
Home / Blog o marketingu internetowym i analityce / Analityka / Jak rozumieć i analizować kanały ruchu w Google Analytics

 

Jak dobrze znasz ludzi, którzy odwiedzają Twoją witrynę? Czy wiesz, jak cię znajdują i w jaki sposób do ciebie trafiają ? Być może już mierzysz ruch w sieci, sprawdzając, ilu użytkowników odwiedza twoją stronę każdego dnia.  Dzięki Google Analytics możesz dokładnie sprawdzić w jaki sposób pojawiają się użytkownicy na twojej stronie.

Czy na pewno analizujesz poprawne dane?

By wyciągnąć poprawne wnioski dotyczące źródła ruchu trzeba je dokładnie zrozumieć. W tym wpisie postaram się opisać kanały ruchu jakie możesz znaleźć w Google Analytics i szerzej opisać każdy z nich. Dowiesz się czy użytkownicy trafiający do Ciebie z Facebooka zostaną przypisani do kanału Social czy może do Direct. Zapraszam do lektury.

Kanały ruchu są jednym z najważniejszych raportów dostępnych w Google Analytics. Inwestujące w działania marketingowe, chcesz wiedzieć, które są najbardziej opłacalne.

W Google Analytics istnieje siedem głównych kanałów ruchu

Definicje kanałów ruchu w Google Analytics
  • Organic Serach – bezpłatny ruch z wyników wyszukiwania z wyszukiwarek takich jak Google, Bing, Yahoo.
  • Display – ruch z reklam graficznych, np. Google Display Network –  Google Ads
  • Paid Search – ruch z wyników wyszukiwarek, który jest wynikiem płatnej reklamy za pośrednictwem Google Ads lub innej płatnej platformy wyszukiwania
  • Direct – reprezentuje wszystkich odwiedzających, którzy weszli na strony Twojej witryny, albo wpisując odpowiednie adresy URL bezpośrednio w przeglądarce, albo korzystając z list ulubionych stron – więcej poniżej.
  • Other – jeśli ruch nie pasuje do innego kanału znajdzie się właśnie tutaj
  • Referral – ruch, który zdobywasz dzięki temu, że użytkownik znajdzie Cię na innej stronie w internecie np. na innym blogu, forum internetowy, portalu itp.
  • Social – ruch z sieci społecznościowej, takiej jak Facebook, LinkedIn, Twitter lub Instagram

To dopiero jednak początek, gdy już mamy podstawową wiedzę na temat kanałów, przeanalizujmy szczegółowo ruch bezpośredni i organiczny.

Ruch bezpośredni

Jest to ruch definiowany jako odwiedziny bez strony odsyłającej. Ruch z witryn nie pochodzący z wyszukiwarek, blogów mediów społecznościowych itp. Zakładamy, że jest to ruch użytkowników, którzy wpisują adres witryny bezpośrednio do przeglądarki lub mają ją zapisaną jako ulubioną stronę i otwierają ją klikając na zakładkę w przeglądarce, trafiają z aplikacji mobilnych czy komunikatorów, a nawet nieotagowanych kampanii mailingowych.

Właśnie do tego typu ruchy przypisalibyśmy tych odwiedzających, ale czy na pewno możemy spojrzeć na te dane jako wiążące? To zależy! Już odpowiadam na to pytanie i prezentuję rozwiązania jakie powinniście wdrożyć by poprawnie analizować ruch i podejmować dobre decyzje co do promocji strony.

Przyjrzyjmy się zatem kim są osoby, które w ten sposób odwiedzają nasza stronę.

  • aplikacje mobilne – często ruch z aplikacji mobilnych takich jak Facebook, Twitter nie “wpada” do typu ruchu Social, ale do Direct. Warto o tym pamiętać szczególnie w czasach, gdy ok 50% ruchu pochodzi z urządzeń mobilnych.
  • pracownicy – Ty i pracownicy Twojej firmy, odwiedzacie witrynę, modyfikujecie produkty, testujecie ścieżki zakupowe lub czytacie wpisy blogowe. Musicie odfiltrować ten ruch, wykluczając firmowe IP lub instalując wtyczkę do przeglądarki Chrome Block Yourself from Analytics.
  • klienci – jeśli w Twojej witrynie klienci często się logują do panelu może warto wykluczyć również ten ruch lub skonfigurować w Google Analytics widok bez tego ruchu.
  • rzeczywisty ruch bezpośredni – jak już wcześniej pisałem, to użytkownicy, którzy wpisują adres Twojej witryny do przeglądarki lub uruchamiają go z zakładki dodanej do przeglądarki
  • komunikatory – ruch z komunikatorów internetowych takich jak Skype, Messenger, Whatsapp itp.
  • aplikacje – do obsługi social mediów (np. tweetdeck)
  • linki w dokumentach – często jest tak, że w dokumentacji, czy wydaniach magazynów online znajdziecie linki, jeśli klikniecie w te linki to z dużym prawdopodobieństwem “traficie” do direct. Chodzi o dokument (word, pdf, xls…) – o ile linki nie zostały otagowane
  • programy pocztowe (outlook, thunderbird) – o ile linki nie zostały otagowane
  • przekliknięcie z domeny z protokołem https do http
  • kampanie offline – jeśli reklamujesz się w prasie, rozdajesz ulotki lub reklamujesz się w radio czy telewizji
  • skrócone linki – niekiedy skracasz linki, na potrzeby kampanii, prezentacji

Musisz zdawać sobie jednak sprawę, że użytkownicy którzy trafiają do tego kanału ruchu nie znaleźli się przypadkowo u Ciebie. Jest to efekt wcześniejszych działań marketingowych wokół marki .

Tu niestety czeka nas kolejna niemiła niespodzianka – ruch w kanale direct jest zaniżony! Dzieje się tak dlatego, że inżynierowie i analitycy Google twierdzą, że bezpośrednia wizyta była poprzedzona zawsze jakąś wizytą z kampanii. Ma to sens, gdy Twoja marka nie jest rozpoznawalna, jeśli jednak jest ta metodologia traci sens. Wracając jednak do tematu – informacja o kanale wejścia na stronę ma aż 6-cio miesięczny okres ważności. Jeśli taki użytkownik wejdzie na naszą stronę wpisując adres bezpośrednio w przeglądarce jego wizyta zostanie przypisana do ostatniego niebezpośredniego źródła odwiedzin – np. kampanii, wejściu z wyników organicznych czy witryny odsyłającej lub kampanii mailingowej. Po zarejestrowaniu takiej wizyty okres 6-ciu miesięcy rozpoczyna się na nowo!

Liczb wizyt przypisywana do kanału Direct jest tym samym zaniżana na korzyść pozostałych kanałów ruchu.

Wierzę, że dzięki temu wpisowi już lepiej rozumiesz ten kanał ruchu i jesteś w stanie odfiltrować użytkowników którzy go zakłócają. Dzięki temu lepiej zrozumiesz zachowanie użytkowników swojej witryny podejmiesz właściwe decyzje co do planowanych działań marketingowych.

Ruch organiczny

To główny kanał, o który walczą firmy. To ruch głównie z wyszukiwarek takich jak Google, Bing, Yahoo. Nie obejmujący płatnych reklam w tych wyszukiwarkach. To ruch, którego paliwem jest SEO. Im lepszy ranking wartościowych słów kluczowych tym większy ruch z tego kanału. Witryna, do której regularnie dodawana jest treść zoptymalizowana pod kątem wyszukiwania, będzie uzyskiwała lepsze wyniki – większy ruch w wynikach wyszukiwania.

Źródła:

[1] https://moz.com/blog/guide-to-direct-traffic-google-analytics
[2] https://www.optimizesmart.com/understanding-channels-in-google-analytics/#a2
[3] https://www.smartbugmedia.com/blog/what-is-the-difference-between-direct-and-organic-search-traffic-sources
[4] https://pinkchart.pl/dlaczego-google-analytics-mowi-prawdy-o-zrodlach-odwiedzin-naprawic/
[5] https://www.adequate.pl/interact/czym-sa-wejscia-odwiedziny-bezposrednie

Navigation

Add comment

Ta strona korzysta z ciasteczek. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na ich użycie