9 niestandardowych alertów Google Analytics dla e-commerce

2 września 2019/5/6
Home / Blog o marketingu internetowym i analityce / Analityka / 9 niestandardowych alertów Google Analytics dla e-commerce

Dzisiaj będzie o alertach niestandardowych, które są niezwykle pomocne w prowadzeniu biznesu online. Nieważne czy jesteś właścicielem biznesu czy osobą obsługująca biznes klienta alerty będą dla Ciebie pomocne. Z artykułu dowiesz się:

 

 

Po co są alerty niestandardowe i w czym mogą Ci pomóc

Domyślam się, że masz na głowie mnóstwo rzeczy: realizacja zamówień, negocjacje z dostawcami, reklamacje, rozliczenia z ZUS i US. Na codzienną czy cotygodniową analizę danych w Google Analytics nie starcza Ci czasu. Jeśli jednak prowadzisz biznes online musisz kontrolować w jakiej kondycji jest Twoja witryna.

Ja też nie zaczynam dnia od uruchamiania tego analitycznego narzędzia, chociaż monitoruję aktualnie kilkadziesiąt stron, wolę uruchomić Semstorm. Żeby trzymać rękę na pulsie warto skonfigurować alerty niestandardowe! Poinformują nas one gdy będzie się działo coś interesującego w naszej witrynie. Może być to ogromny wzrost ruchu, problemy techniczne np. pojawienie się wielu stron z błędem 404, spadek sprzedaży czy wzrost liczby sesji z mediów społecznościowych.

 

Przykłady z życia wzięte

Lepiej szybko wiedzieć, że dzieje się coś złego z naszą stroną. Znam przykłady z największych portali takich jak onet.pl czy wp.pl, w których developerzy wrzucali na produkcję uaktualnienie i skrypt Google Analytics ginął podczas tej operacji. Zmian w trakcie “życia” strony czy sklepu internetowego jest tak wiele, że szansa na utratę kodu jest naprawdę duża i nie ma znaczenia czy są to zmiany po audycie SEO czy dostosowaniu sklepu do urządzeń mobilnych.

Jeśli podczas aktualizacji witryny skrypt Google Analytics zostanie przypadkowo usunięty Twoje dane zostaną utracone bezpowrotnie. Nie masz żadnych szans na ich odzyskanie. Jeśli w tym okresie prowadziłeś kampanie, nie będziesz miał materiału do analizy.

Drugi przypadek, z którym się notorycznie spotykam to blokowanie środowiska testowego przed zaindeksowaniem przez roboty Google polegające na wstawieniu tagu noindex dla całej witryny.

Tag noindex,nofollow

Trzeci przypadek to blokowanie dostępu robotom do strony zdefiniowany w pliku robots.txt

Bardzo często po aktualizacji tag noindex czy plik robots.txt przechodzą na produkcję. To jest dobry case, gdy po kilku dniach czy tygodniach przerażeni właściciele sklepów orientują się, że ich domena zniknęła z wyników wyszukiwania. Zwykle szybciej jednak orientuje się Agencja SEO, która monitoruje wyniki swoich prac w zewnętrznych narzędziach.

 

Alerty to wspaniała funkcjonalność, z której nie wiedzieć czemu korzysta bardzo mało osób. Ułatw sobie życie i skonfiguruj raporty już dziś!

 

Konwencje nazewnictwa

Konwencja nazewnictwa to kluczowy aspekt konfiguracji kampanii reklamowych i Google Analytics (GA). W alertach niestandardowych używaj nawiasów kwadratowych, jeśli zarządzasz więcej niż jedną stroną dodaj ją również w nazwie alertu. Przykładowo:

 

  1. [Alert] Wzrost liczby stron z błędem 404 day by day (skiteam.pl)
  2. [Alert] Średni czas w witrynie spadł o 50% week to week (skiteam.pl)
  3. [Google Ads] Współczynnik odrzuceń wynosi ponad 70% day to day (skiteam.pl)
  4. [Cel] Współczynnik konwersji spadł ponad 20% w tym samym dniu w poprzednim tygodniu (skiteam.pl)
  5. [Cel] Współczynnik konwersji wzrósł o więcej niż 20% w porównaniu do tego samego dnia w poprzednim tygodniu (skiteam.pl)
  6. [Facebook] Przychody wzrosły ponad 10% w porównaniu do zeszłego tygodnia
  7. [Ruch] Ruch organiczny spadło o 50% w porównaniu do poprzedniego dnia (skiteam.pl)
  8. [Google Ads] Wyświetlenia spadły o ponad 20% week to week (skiteam.pl)
  9. [Google Moja Firma] Brak ruchu (skiteam.pl)

Taka konwencja doskonale pozwoli Ci się zorientować jutro i za rok czego dotyczy alert. Niedbałe nazwy alertów w przyszłości na pewno Ci nie pomogą.

 

Nie pozwól by te przykładowe typy alertów Cię ograniczały. Pomyśl o wskaźnikach, które są kluczowe dla Twojego biznesu. Nawet jak nie będziesz codziennie uruchamiał Google Analytics otrzymasz informację gdy wydarzy się coś interesującego.

 

Konfiguracja alertów niestandardowych

Konfiguracja alertów jest tak banalnie prosta, że grzechem ciężkim każdego marketera jest zaniechanie korzystania z tej funkcjonalności! Spójrz tylko jakie to proste.

 

Gdzie skonfigurować alerty niestandardowe

 

Dodawanie Alertów niestandardowych w Google Analytics

 

Przykładowe alerty i ich konfiguracja

 

[Alert] Wzrost liczby stron z błędem 404 o 5%

Otrzymasz ten alert, gdy użytkownicy zaczną trafiać czy to z reklamy czy z wyników organicznych na stronę która nie istnieje i generuje błąd 404. Może się tak zdarzyć, gdy usuniesz jakiś produkt z oferty, a reklama będzie nadal aktywny lub strona będzie widoczna w wynikach organicznych, a Ty nie zrobiłeś dla niej przekierowania.

 

Alert niestandardowy strona 404

 

[Alert] Średni czas trwania sesji spadł o 50% week to week

Z pewnością jesteś zainteresowany czy ruch na twojej stronie gwałtownie nie spada. Użyłem aż 50% wartości, myślę, jednak że 20% to już ważny sygnał, iż dzieje się coś niepokojącego. Warto to sprawdzić. Zwykle średni czas trwania sesji idzie w parze ze wzrostem współczynnika odrzuceń. Możliwe, że pojawił się z problem z treścią w Twojej witrynie.

 

Alert niestandardowy średni czas trwania sesji

 

[Google Ads] Współczynnik odrzuceń wynosi ponad 70% day by day

Uruchamiając kampanię chcemy znać jej skuteczność, jedną z ważnych metryk jest współczynnik odrzuceń. Jeśli jest wysoki może to oznaczać, że wprowadzamy klienta w błąd. Nie odnajduje on tego czego się spodziewał na stronie docelowej. Może też sygnalizować problem z treścią czy dostosowaniem naszej strony do urządzeń mobilnych. Zdecydowanie musisz poznać odpowiedź na to pytanie.

 

Alerty niestandardowe współczynnik odrzuceń

 

[Cel] Współczynnik konwersji spadł/wzrósł ponad 20% w tym samym dniu w poprzednim tygodniu (skiteam.pl)

Możesz ustawić alert, gdy współczynnik konwersje e-commerce spadnie o 20% lub więcej procent lub gdy wzrośnie o jakiś odsetek. Jeśli widoczność strony znacząco się nie zmieniła, kampanie reklamowe działają od dłuższego czasu. Musisz poszukać powodu tej zmiany. Może pojawił się konkurencyjny sklep z podobnym asortymentem, może konkurencja rozdaje kody rabatowe. Może stawka za kliknięcie czy konwersje skoczyła znacząco i te same kampanie dostarczają mniej kupujących użytkowników. Pamiętaj również o sezonowości, świętach czy długich weekendach.

 

Alerty niestandardowe spadek współczynnika konwersji e-commerce

 

[Facebook] Przychody wzrosły ponad 10% w porównaniu do zeszłego tygodnia

To jeden z alertów, z którego się ucieszysz. Możesz otrzymywać raporty dotyczące konkretnych źródeł ruchu. Otrzymywanie alertów nie zawsze wiąże się z zagrożeniami. Alerty niestety nie sygnalizują co spowodowało wzrost sprzedaży. Ale po takiej informacji chętnie zalogujesz się do Google Analytics by przeanalizować sytuację.

 

Alerty niestandardowe – przychody

 

[Ruch] Ruch organiczny spadł o 50% w porównaniu do poprzedniego dnia (skiteam.pl)

Szczególnie jeśli zleciłeś działania SEO zewnętrznej agencji przyda Ci się ten alert by sprawdzać skuteczność jej działań. Czasami jednak gdy zespół Twoich programistów puści na produkcję projekt z tagiem noindex czy plik robots.txt, w którym zablokuje dostęp dla robotów Google dla Twojej witryny możesz się go spodziewać.

 

Alerty niestandardowe – spadek ruchu organicznego

 

[Google Ads] Wyświetlenia spadły o ponad 20% week to week (skiteam.pl)

Dzieje się tak zwykle gdy nasza konkurencja zwiększa stawki, pojawia się nowy gracz czy nasz wynik jakości spada. Jest to bardzo ważny wskaźnik, dlatego prowadząc kampanię Google Ads musisz go monitorować.

 

Alerty niestandardowe – wyświetlenia

 

[Google Moja Firma] Brak ruchu (skiteam.pl)

Żeby uruchomić alert dotyczący ruchu z Google Moja Firma, musisz otagować poprawnie link z wizytówki, przykładowo:

 

https://www.mojafirma.pl/?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=GMF_Warszawa

Jeśli nie masz wizytówki, to warto ją stworzyć korzystając z Google Moja Firma. Ruch generowany z takiej wizytówki jest bardzo wartościowy. Wiele wizytówek jest tworzonych przez zewnętrzne firmy, które są ich właścicielami. Może się okazać, że agencja która obsługiwała Twój biznes po rozwiązaniu umowy usunęła taką wizytówkę.

 

Alerty niestandardowe – Google Moja Firma

 

Podsumowanie

Korzyści z konfiguracji nie są widoczne z dnia na dzień, jednak ich wartość dla Twojego biznesu będzie widoczna w dniu, w którym pojawi się pierwszy problem. Będziesz mógł bardzo szybko zareagować. W większości przykładów skoncentrowałem się na alertach negatywnych. Nie bój się jednak skonfigurować ich tak by otrzymywać pozytywne informacje.

Daj znać jakie alerty ustawiłeś u siebie. Jeśli masz problem w skonfigurowaniu alertu z chęcią pomogę.

Navigation
5 komentarzy
  • Franek /19 listopada 2019/Odpowiedz

    Niesamowicie dobry wpis!

  • Krzysiek /12 czerwca 2020/Odpowiedz

    Dzięki za inspiracje, zabieram się do roboty.

  • Natalia /12 czerwca 2020/Odpowiedz

    Wpis świetny, ale dlaczego tak mało treści na blogu?

  • Wiktor /12 czerwca 2020/Odpowiedz

    Korzystam z alertów, ale tu znalazłem podpowiedzi jak wykorzystać je trochę szerzej. Dzieki!

Add comment

Ta strona korzysta z ciasteczek. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na ich użycie